mandag 2. mars 2009

OPPGAVER OM RADIOPROGRAM

OPPGAVER OM RADIOPROGRAM
Jeg fikk i oppgave å høre på to radioprogram, et på P1 og et på P3. Disse to programmene skal jeg sammenligne Jeg valgte å høre på nyhetene på begge kanalene for å se på forskjellene mellom de to sendingene.

Oppgaven lød som følger:
1. Sammenlikn de to "radioprofilene" i forhold til :
- bruk av musikk- bruk av tale
- evt. bruk av miljølyd (kontentum)/effektlyd
- hvilket publikum de to kanalene henvender seg til

På P1 brukte de en liten lyd i begynnelsen av nyhetssendingen og litt musikk i slutten av sendingen. Måten de snakket på var voksent.
På P3 brukte de musikk under hele sendingen. Det var mer ungdommelig musikk, kanskje litt stessende. Det virket som de ikke var så nøye med bruken av talen.

På P1 brukte de ikke noen effektlyd, og heller ikke noe kontentum (miljølyd).
I P3 brukte de heller ikke noe effektlyd eller kontentum.

Jeg kan tenke meg at P1 er en radiokanal for de litt mer voksne. P1 er mer stille og har mer ro i seg. Man blir rett og slett avslappet.
P3 er det direkte motsatte av P1. For meg så høres det ut som om det er noen små unger som har fått i seg for mye sukker styrer musikken. Det er en kanal for de unge. Det er full fart i musikken hele tiden. Det kan bli ganske slitsomt i lengden.

Ingen kommentarer: